Vliv výškové polohy křídla na poláru letounu
Obrázek srovnává poláru samotného křídla a polárami letounů s týmž křídlem.Letouny se vzájemně liší pouze výškovým umístěním křídla, případně existencí nebo absencí přechodových krytů v oblasti vetknutí křídla do trupu. Polára samotného křídla není zatížena škodlivým odporem ostatních částí letounu, je umístěna nejvíce vlevo. Rozdíl součinitelů odporu C
D
mezi čtyřmi dalšími polárami je dán rozdílem interferenčních odporů jednotlivých konfigurací. Interferenční odpor je způsoben vzájemným aerodynamickým ovlivňováním křídla a trupu (ztloustnutí a odtrhávání mezní vrstvy v koutech mezi křídlem a truem).
Rovněž rozdílná hodnota maximálního součinitele vztlaku C
Lmax
jednotlivých polár vyplývá z rozdílné výškové polohy křídla. Je zřejmé, že nejméně je snížením součinitele postižen hornoplošník, jehož C
Lmax
může být, vlivem příspěvku trupu dokonce poněkud vyšší, než C
Lmax
. Z ostatních polár je zřejmé, že čím je křídlo umístěno níže, tím je pokles C
Lmax
výraznější. Na průběhu polár je vidět i negativní vliv chybějících přechodových krytů.
Stránka není dosud dokončena, je ve vývoji. Poslední aktualizace 26. 11. 2006 10:27:28