Focke-Wulf Ta 154


Zpět            Další letadla


Těžký noční stíhač 1943
 
Dvoumotorový dvoumístný samonosný celodřevěný noční stíhací letoun
 





V září 1942 vydalo říšské ministerstvo letectví specifikaci na noční stíhací letoun pro obranu proti soustavným nočním náletům spojeneckých těžkých bombardérů. Na tuto specifikaci odpověděla firma Focke-Wulf vývojem letounu Ta 154.

Při návrhu letounu byl hlavní konstruktér Kurt Tank zřejmě inspirován tehdy již slavným spojeneckým typem DH 98 Mosquito do té míry, že se rozhodl, obdobně jako jeho britští kolegové při stavbě Mosquita, obejít  vážný nedostatek kovových konstrukčních materiálů návrhem celodřevěné konstrukce.

Prototyp byl zalétán v červenci 1943, jeho výkony, tehdy ještě bez výzbroje byly velmi slibné. Bylo postaveno 15 strojů první serie vyzbrojených dvěma 20 mm a dvěma 30 mm kanony v přidi trupu a radarem pro noční stíhání. Byla připravována verze s 30 mm kanonem střílejícím šikmo vzhůru, pro útok zezadu zespodu, kde je většina bombardérů nejzranitelnější. I v armádních zkouškách dosažené výsledky s Ta 154 byly velmi nadějné.

Konec nadějím učinila katastrofa druhého seriového letounu. Ten se rozpadl za letu. Příčinou bylo použití nevyzkoušeného dvojsložkového lepidla jako náhrady za původní lepidlo, jehož výroba byla zničena bombardováním. Kyselina z nevhodného lepidla rozleptala dřevo v okolí spojů. Tato událost vedla k zastavení výroby. Ani už vyrobené letouny nebyly nikdy bojově nasazeny.



Technická data:
 
 
Rozpětí: 16.0 m    
Délka: 12.1 m    
Nosná plocha: 32.4 m2   
Prázdná hmotnost: 6405 kg      
Vzletová hmotmost: 9548 kg      
Motory Jumo 213E: 2 x 1288 kW    
Maximální rychlost: 650 km/h  
Cestovní rychlost: 120 km/h  
Dostup: 10900 m      
Dolet s přídavnými nádržemi: 1850 km     
Výzbroj: 3 kanony MK 108 30 mm 
2 kanony MG 151/20 20 mm 
Spec. výstroj- radar pro noční stíhání SN-2  Lichtenstein  


 


Zpět            Další letadla

Stránka není dosud dokončena, je ve vývoji. Poslední aktualizace 3. 9. 2006 15:13:49