Aero C-104

Zpět            Další letadla



Školní a cvičný letoun


 


Dvoumístný cvičný letoun vyráběný v minulosti v pražském Aeru má původ v prvním výrobku německé firmy Bücker Flugzeugbau z roku 1934, letounu Bü-131 Jungmann. Letoun se hned od začátku své existence stal velmi oblíbeným a vyráběl se ve velkém množství nejen pro německé civilní letecké školy, ale později i pro Luftwaffe. Vedle toho byl exportován do řady zemí a některé země jej vyráběly v licenci. Např. v Japonsku bylo postaveno více než 1000 letounů pro potřeby japonské armády. Do pražského Aera byla jeho výroba zavedena v létech okupace jako válečná výroba a po válce pokračovala pro potřeby tehdejší ČSR pod označením C-4 a C-104 až do poloviny padesátých let. Letadla byla využívána jak v armádě, tak i v aeroklubech.

C-104 byl dvouplošník s mírně šípovým křídlem. Dřevěna kostra křídla byla potažena plátnem, křídlo nemělo torsní skříň, příhradový trup byl svařen z ocelových trubek a byl  rovněž potažen plátnem. Sedadla za sebou byla otevřená, chráněna větrným štítkem. Z důvodu centráží se v jednomístném obsazení, létalo ze zadního sedadla.

Letoun měl křidélka na horním i dolním křídle, neměl vztlakové klapky. Podvozek byl ostruhového typu a měl relativně malý rozchod a byl poměrně tvrdý. Původní Bü-131 začínal s výkonem motoru 60 kW (Hirth HM-60R, 80 k), C-104 měla 77kW (Walter Minor 4-III, 105 k) s pevnou dřevěnou vrtulí.

V čs. aeroklubech byl využíván pro elementární výcvik, pro akrobatické létání a v jistém období i pro vleky větroňů. C-104 také sehrály malou epizodní roličku v aeroklubech v r. 1953, když posloužily pro nácvik vývrtek na dvojím řízení pro plachatře v období, kdy tehdejší masově provozovaný dvoumístný větroň  LF 109 Pionýr měl vývrtky přechodně zakázány.


Technická data

Návrh: Bücker  Flugzeugbau  (1934) 
Rozpětí: 7,40 m 
Délka: 6,76 m 
Nosná plocha: 13,5 m²
Prázdná hmotnost: 390 kg 
Vzletová hmotmost: 680 kg 
Motor Walter Minor 4-III: 77,3 kW 
Maximální rychlost: 185 km/h 
Cestovní rychlost: 170 km/h 
Dolet: 650 km 
Dostup: 4300 m 
Uspořádání: Dvojplošník s dvěma otevřenými sedadly za sebou




  


Zpět            Další letadla
Stránka není dosud dokončena, je ve vývoji. Poslední aktualizace 26. 9. 2006 22:09:18