• |
Šípové křídlo má významně vyšší Mkr
, než srovnatelné křídlo přímé. |
• |
Celkový vztlak šípových křídel je menší, než vztlak srovnatelných křídel přímých - je odvozen ze složky rychlosti kolmé ke čtvrtinové čáře (rychlost Vc dle obr.2). |
• |
Oproti srovnatelnénu křídlu přímému je nižší i nejvyšší dosažitelný součinitel vztlaku
CLmax. |
• |
U šípového křídla je nižší sklon vztlakové čáry křídla dCL/da,
má tedy šípové křídlo nižší aerodynamickou
účinnost. |
• |
Aerodynamický střed šípového křídla je v závislosti na velikosti šípu a štíhlosti
křídla posunut více dopředu k náběžné hraně. (Obr. 12). |
• |
Nepříznivé rozložení vztlaku (obr. 8) má za následek jednak zhoršení pádových vlastnosti,
jednak ztrátu funkčnosti křidélek při velmi nízkých rychlostech. Toto nepříznivé
rozložení bývá nutné korigovat a snížit jeho nepříznivé důsledky větším
křížením křídla. |
• |
Další následek nepříznivého rozložení vztlaku a předčasného odtržení proudnic na
koncích křídel je významné snížení podélné stability
při letu minimální rychlostí. Rovněž tento problém se
zmírní křížením křídla. |
• |
S rostoucím úhlem šípu se snižuje účínnost vztlakových klapek a křidelék do té míry,
že u vysokých úhlů šípu bývají použity alternativní
prostředky příčného řízení. |
• |
Se vzrůstajícím úhlem šípu se zvyšuje
efektivní vzepětí křídla, zvlášť při vysokých
hodnotách součinitele vztlaku CL, tedy při malé rychlosti letu. Tento
jev bývá nutné kompenzovat záporným vzepětím křídla. |
• |
Kladně šípové křídlo je odolnější proti aeroelastickým jevům. |
• |
Záporně šípové křídlo má rovněž výšší Mkr
, než křídlo přímé. |
• |
Celkový vztlak je rovněž odvozen ze složky rychlosti kolmé ke čtvrtinové čáře, ale
nemusí být nutně nižší než u křídla přímého. (Viz další tři body). |
• |
Dík příznivějšímu rozložení vztlaku po rozpětí je možné dosáhnout vyššího součinitele
CLmax, než u přímeho křídla. |
• |
Ze stejného důvodu je možné dosáhnout vyššiho sklonu vztlakové čáry křídla dCL/da. |
• |
Příznivé rozložení vztlaku po rozpětí významně zlepšuje
pádové vlastnosti křídla.
(Křídlo pak vystačí s menším křížením, což má opět příznivý dopad na CLmax). |
• |
Křídla s velikým záporným šípem snadno podléhají aeroelastickým jevům. Proto musí být jejich konstrukce tužší, než u ostatních typů křídel. |