• |
Profil křídla by měl být vybrán tak, aby měl co nejvyšší
součinitel vztlaku cLmax. Ten je potřebný k zajištění přiměřeně nízké
přistávací rychlosti. |
• |
Měl by mít co nejnižší minimální
součinitel odporu cD0 . Každé snížení
jeho hodnoty významně zvýší výkony letounu. (Sníží se odpor křídla, který tvoří
30 ÷ 40% odporu celého letounu). |
• |
Měl by mít co nejvyšší aerodynamickou jemnost
cL/cD.
Vysoká jemnost snižuje spotřebu paliva, zvyšuje dolet i vytrvalost letounu. U kluzáku
zvyšuje jeho klouzavost. |
• |
Je žádoucí co nejmenší součinitel momentu
cm.
Sníží se zatížení křídla kroucením i vyvažovací síla na VOP. |
• |
Jsou požadovány dobré pádové vlastnosti
- prvotní odtržení proudu při pádu musí
nastat u kořene křídla. |
• |
Je požadována dobrá shoda tvaru profilu vyrobeného křídla s teoretickým zadáním
profilu. |
Požadavky na pevnost a tuhost při zachování minimální hmotnosti konstrukce:
• |
aerodynamickými silami, které mají po rozpětí i hloubce křídla spojitý charakter
(obr. 2), |
• |
spojitými setrvačnými silami majícími původ v hmotnosti konstrukce (obr. 2), po případě v
hmotnosti paliva uloženého v křídle - působení tíže vlastního křídla i paliva, |
• |
osamělými setrvačnými silami od hmot zabudovaných agragátů (např. tíže motorů), |
• |
silami a momenty vyvolanými pohonem u letounu s motory na křídle (tahem motorů,
kroutícími a gyroskopickými momenty), |
• |
silami a momenty vyvolanými zbraňovou a speciální technikou montovanou na křídla
(např. zpětný ráz střelných zbraní). |
• |
Konstrukce nosníková, u níž zatížení ve
směru kolmém na rovinu křídla, tedy ohybový moment Mx
i posouvající sílu Tz
přenáší jeden nebo více robustních nosníků. Potah takového křídla má jedinou funkci,
přenáší aerodynamické síly na kostru křídla, tj. na nosníky a žebra. U starších
konstrukcí býval i netuhý (plátěný). Obr. 10a. |
• |
Nosníková poloskořepina. Část potahu (na
náběžné hraně nebo mezi dvěma nosníky) je tuhá a je vyztužena podélníky a žebry
tak, že je schopna převzít na sebe část ohybového zatížení a ulehčit tím nosníkům. Nosníky
jsou méně robustní. Obr. 10b. |
• |
Poloskořepinová konstrukce. Je obdobná nosníkové
poloskořepině, liší se silnějším potahem a jeho bohatším vyztužením, takže podíl
ohybového zatížení přenášeného potahem je ještě vyšší. Nosníky jsou lehčí jen
s nevýraznými pásnicemi. (Obr. 10c). Mezi výše popsanou nosníkovou poloskořepinou
a poloskořepinovou konstrukcí není jednoznačná hranice. V podílu přenášeného ohybového zatížení je mezi těmito typy souvislý
přechod. |
• |
Skořepinová konstrukce. Nosný potah (většinou
třívrstvý (sendvič) nebo
integrální potah přenáší všechna zatížení na křídlo působící. |