Výhody dolnoplošného uspořádání:
• |
nízko položené křídlo u letadel s motorem v trupu umožňuje použít nízký a lehký podvozek o dostatečném rozchodu,
zakotvený do křídla, u letadel s motory na křídle
není tato výhoda tak výrazná, podvozek bývá vyšší, musí zajistit bezpečnou vzdálenost
disku vrtule od země |
• |
u malých letadel usnadňuje nastupování a vystupování z letounu |
• |
zvyšuje bezpečnost při nouzových přistáních - při přistání na břicho do nevhodného
terénu spotřebovává křídlo při své destrukci nezanedbatelné množství deformační
práce a tím významně snižuje deceleraci a síly působící na osádku |
• |
zvyšuje bezpečnost při havarijním kontaktu se zemí - hmota křídla, která je významnou
častí celé hmotnosti letadla je umístěna pod osádkou a při případné havarii ji neohrožuje |
• |
umožňuje dobrý výhled při kroužení, křídlo v náklonu nezakrývá prostor, okolo nějž
kroužíme |
• |
Těžiště letounu je výše, než je jeho aerodynamický střed,
což je nevýhodné jak pro podélnou, tak i pro
stranové stability. Tyto stability je nutné zajistit jinými
aerodynamickými opatřeními (vzepětí křídla, úhel nastavení VOP) |
• |
prostor nad horním povrchem křídla je narušen přítomností trupu, případně motorových
gondol, což má negativní vliv na rozložení vztlaku po křídle
i na aerodynamické charakteristiky celého letounu,
|
• |
nízko položené křídlo je nepříliš vhodné z hlediska interferenčního
odporu, který vzniká prolnutím mezních vrstev na křídle a na trupu u kořene křídla. Tento odpor
je u dolnoplošníku nejcitelnější.
Pro snížení interferenčního odporu je nutné zakrýt kouty mezi křídlem a trupem přechodovými
kryty |
• |
nízko položené křídlo způsobuje tendenci letadla při přistání dlouho plavat bezprostředně
před dosednutím. Prodlužuje se délka přistání. Blízkost země pod křídlem významně
snížuje jeho indukovaný odpor. Omezit tento nepříjemný jev je možné takovou
vztlakovou mechanizací, která při plné výchylce
- v poloze pro přistaní - kromě vztlaku významně zvýšuje i odpor letounu |
• |
nízko položené křídlo v přímočarém letu významně omezuje výhled z kabiny nad křídlem
do prostoru pod letadlo. |