Dušan Slavětínský: O letadlech
Koncepce letadel
Zpět     Stavba letadel


Bez ohledu na to, že existuje řada i jiných principů létacích zařízení, v těchto svých poznámkách o stavbě letadel se budu věnovat výhradně letadlům těžším vzduchu s pevnými nosnými plochami. První průkopníci létání, kteří taková letadla stavěli, měli ještě velmi málo znalostí a své létací stroje koncipovali intuitivně jednak podle přírodních vzorů - ptáků, ale také povolovali uzdu své fantazii a dali občas vzniknout i velmi bizarním konstrukcím. V průběhu let se však koncepce letadel ustálily na několika životaschopných vzorech, které v hrubých rysech přečkaly až do našich dnů. Samozřejmě tyto vzory nesou v sobě množství rysů, které vytvářejí jemné, někdy zdánlivě nepodstatné rozdíly v míře jejich použitelnosti. Ve skutečnosti však tyto jemnosti mivají někdy menší, ale někdy i veliký vliv na letové vlastnosti, na výkony letounu a tím také na jeho užitnou hodnotu.

Rozeberme si podrobněji následující charakteristiky:


Skip Navigation Links.
Collapse Vzájemná poloha nosné plochy a vodorovné ocasní plochy,Vzájemná poloha nosné plochy a vodorovné ocasní plochy,
klasické uspořádání
kachna
triplan
tandem
bezocasý letoun
Collapse Typ konstrukčního schématu křídla,Typ konstrukčního schématu křídla,
vyztužené křídlo
samonosné křídlo
Collapse Počet nosných ploch,Počet nosných ploch,
jednoplošník
dvou a víceplošník
sesquiplan
Collapse Výška umístění křídla vůči trupu,Výška umístění křídla vůči trupu,
dolnoplošník
středoplošník
hornoplošník
parasol
Collapse Půdorysný tvar křídla,Půdorysný tvar křídla,
obdélníkové křídlo
lichoběžníkové křídlo
eliptické křídlo
kombinace uvedených tvarů
trojúhelníkové křídlo
gotické křídlo
Collapse Šípovitost křídla,Šípovitost křídla,
přímé křídlo
šípové křídlo
zpětný šíp
křídlo s měnitelným šípem
Collapse Vzepětí křídla,Vzepětí křídla,
bez vzepětí
vzepětí do V
vzepětí do U
vzepětí do M
vzepětí do W
negativní V


Zpět     Stavba letadel
Stránka není dosud dokončena, je ve vývoji. Poslední aktualizace 3. 12. 2006 20:41:54