• |
Krásný, líbivý aerodynamický tvar vnějších povrchů letounů
není pouze záležitost estetická, kdy je tento tvar podřízen jen vkusu svého tvůrce, módě a vizuální působivosti,
ale je záležitostí velmi důležitou pro správnou funkčnost letounu. Má rozhodující vliv na rozložení aerodynamických
zatížení po povrchu letounu a tím na skladbu sil a momentů, které na letoun za letu
působí. Tyto síly a momenty určují beze zbytku letové vlastnosti letounu a významně ovlivňují jeho výkony. Tyto tvary musí být navrženy v přísném souladu se zákony
aerodynamiky a při výrobě je třeba je s největší možnou přesností dodržet. |
• |
Většina dílců, z nichž je konstrukce sestavena, včetně dílů vnitřních, které pod povrchem
sestavy nevidíme, se neskládá jen z jednoduchých, snadno zakótovatelných geometrických
tvarů, ale jejich tvar je odvozen od přísně předepsaného tvaru vnějšího povrchu.
Od přesnosti tvaru těchto dílců závisí jak vlastní dodržení vnějšího tvaru povrchu
letounu, tak i kvalita tohoto povrchu (míra nerovností, zvlnění a pod.). Obr. 1 (Messerschmidt Bf-109)
ukazuje, že se to týká např. obrysových tvarů žeber, úhlů jejich lemů, výškového průběhu
nosníků, úhlů pásnic nosníků a u širších pásnic i
tvaru jejich horního obrysu. |